Ridlektion 15/5

Häst: Oliv
Ridlärare: Mikaela
Övning: Förberedande hoppning
Är jag nöjd med lektionen: Ja! :)
Hur gick det: Ganska bra!

Idag var det förberedande hoppning och jag fick Oliv igen! Ville ju inte ha honom och frågade Lilly som är ny i gruppen om hon kunde tänka sig att byta så att hon fick Oliv och jag Diasy som jag ville ha, men det vill hon visst inte så då fick man ta och bita ihop och sitta upp på Oliv igen...

Vi skrittade ut en liten sväng och när vi kom in i ridhuset så skulle vi börja göra volter i varje hörn. Det skulle vara 5 meters volter och det gick rätt bra! :) Efter det så skulle vi värma upp hästarna och komma fram i galopp. Men vi skulle stå upp och ta tag i tyglarna så att hästarna inte skulle springa iväg när vi fattade galopp, det gick bra och sedan skulle man stå upp fortfarande men man skulle stå rakt upp. Det var kul och det gick också bra! :) Vi gjorde ju det i andra varvet med.

Sedan började vi med övningen. Man skulle komma på tre st bommar i trav och sedan skulle man sakta ner till halt emellan två bommar som Mikaela hade lagt liksom uppåt mot läktaren och emellan de skulle man sakta av till halt och sedan komma fram i trav igen med en gång. Det gick bra och allt flöt på bra där tyckte jag! Ibland lyssnade han ju inte men då fick jag smälla till honom med spöt då också. Efter det så skulle vi komma i galopp på en upphöjd bom, sakta av till skrit och skritta en aning och till slutligen komma fram i galopp igen och hoppa den andra upphöjda bommen. Det gick också bra men ibland lyssnade inte Oliv där heller!

Men allt gick ändå ganska bra och Oliv var som vanligt duktig, men han vände innåt ibland och så! Vet inte varför han gör det...men jag är väll inte tillräckligt bestämd mot honom från första början men när han gjorde det så la jag ju till spöt på hans hals och styrde honom utåt på spåret igen!
Är iallafall nöjd med lektionen och Oliv var duktig idag med! :) Nästa gång är det ju hoppning igen! :)


Kommentarer
Postat av: Caroline

Svar: Jag har redan skrivit om du jag gör mina headers. :)



Här är länken till inlägget: http://carolineonansen.blogg.se/2012/march/onskeinlagg.html#comment

2012-05-15 @ 20:12:56
URL: http://carolineonansen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0