Ridlektion 2/10

Häst: Snwberrt
Ridlärare: Claudia
Övning: Böjda spår
Är jag nöjd med lektionen: Ja
Hur gick det: Ganska bra
 
 
Idag var det böjda spår som var övningen och jag hade Snowberry igen! :) Nästa gång är det troligen hästbyte eftersom jag har haft henne tre ggr nu, men aja.
 
Vi satte som vanligt upp på stallplan och sedan skrittade vi en liten tur innan vi gick in i ridhuset. Vi skulle skritta fram på långa tyglar. Efter det skulle vi korta upp de och börja värma upp. Sedan skulle vi gå två meter innanför spåret. Vi hade koner till hjälp. Vi skrittade först och sedan skulle vi göra halt, skritta och göra halt och så skulle vi hålla på så en kort stund. Snow lyssnade ganska bra på hjälperna, men ibland ville hon inte lyssna alls så då fick jag peta till henne med spöt. Sedan skulle vi göra volt tillbaka och göra samma sak i andra varvet. Där gick det bättre. Sedan skulle vi trava och göra samma sak i trav och efter det ställa hästarna till vänster. Det gick ganska bra, men Claudia sa att jag ställde henne för mycket så jag tänkte på det och det blev faktiskt bättre då. Efter det skulle vi byta varv och göra samma sak i andra varvet. Sedan skulle vi galoppera och som förra gången blev det trångt och alla hästar började flyta utåt mot spåret och Claudia fick säga till typ tusen gånger. Haha! Sedan vältes det koner här och där också och tillslut sa hon att om man välter någon mer så är man tvungen att sitta av och sätta upp de och då blev alla mycket noggranare! :P Seda skulle vi göra övningen. Claudia ställde ut fyra koner på två volter. Vi skulle rida utanför de och ställa hästarna innåt i både skritt och trav. Där var jag lite för seg och våkade inte riktigt forma henne ordentligt. Vet inte varför, men jag bara gjorde det inte. Vi skulel också ställa hästarna åt höger sedan och det gick väll bra.
 
Sedan mot vänster igen och ibland fick jag till det, men det gick väll hyfsat.
Sedan skulle vi göra en volt utåt mot spåret och göra samma sak i andra varvet. Där gick det lite bättre och fick henne till och med för ställd som i början. Efter det skulle vi trava korta steg av halva volten och trava vanligt halva. Det stog fyra koner där man skulle trava saktare och trava fortfare. Så det blev typ: Trava snabbt, trava sakta, trava snabbt och trava sakta! Haha hoppas ni förstog! xD Men det gick också ganska bra. Sedan skulle vi förminska volterna och ställa hästarna. Där gick det ganska bra. Sedan var lektionen slut.
 
Var ganska nöjd, men höll med Claudia om att jag kunde ha jobbat mer och forma henne ordentligt! Det måste jag öva på!
 
 
 
Detta var då förra veckan och jag vet att jag rider som en kråka! Men bjuder! xD

Foto: Fia Wolle
 
 

Kommentarer
Postat av: Julia

Gillar din blogg!
Men det där är Ruudi satt du vet ;)

Svar: Oj! :P
Emelie

2012-10-04 @ 16:59:56
URL: http://andren.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0