Ridlektion 9/10

Häst: Elektro
Ridlärare: Claudia
Övning: Böjda spår
Är jag nöjd med lektionen: Ja!
Hur gick det: Bra :) 
 
Jag hade somsagt Elektro och märkte snabbt att han var seg som vanlgit! :P Man fick jobba mycket med honom!
 
Övningen var böjda spår igen och den här gången skulle vi rida på serpentinbågar fast lite anorlundare serpentinbådar. Man skulle först svänga som en vanligt serpentinbåge, men sedan til baka till där man började svänga. Haha hoppas ni förstår! Kommer ju lägga upp filmer och då får ni ju se om ni inte förstår. :) Men iallafall.
 
Vi började med att skritta på långa tyglar, men efter en inte så lång stund så skulle vi ta de och trava. Sedan skulle vi in på spåret och ställa hästarna. Där ville Elektro verkligen itne. Han var hård i munnen och lyssnade inte alls. Han ville inte så mycket på vänster varv hur mycket jag än försökte. Okej. Jag försökte inte så mycket då, men han var stel där och på höger varv gick det mycket bättre! Där kunde han mjukna och var mycket bättre då. Men han trampade inte under sig alls och det märkte jag inte förns slutet haha! Men han är rätt svår.
 
Sedan skulle vi ut mot fyrkanspåret och galoppera. Vi skulle galoppera över hela ridhuset och det tycker jag är kul! Hehe. Sedan skulle vi även galoppera åt andra varvet. Efter det skulle vi jobba med serpentinövningar och Elektro var likadan där: han var svår i vänster varc men gick fint på höger varc alltså när man svängde i serpentinbågarna. Vi höll på en stund med det och sedan skulle vi gå in på volterna. Vi skulle jobba med ställningen och han var likadan där. Men förbättrades något. Efter det skulle vi förminska och förstora volten och på vor volt så red alla mot hörnet så det blev jättekonstigt! xD Men aja. Sedan skulle vi också ställa mot vänster varv. Sedan skulle vi galoppera och vi fick galoppera jättelänge. Men det gick bra. Sedan bytte vi om volt och där blev Elektro mycket mjukare, men det var ju på höger varv där han var bättre. Han gick jättefint med halsen, men trampade inte alls under sig så fick jobba lite med det och sedan var lektionen slut!
 
Oj, oj. Det blev en väldigt lång text! Men hoppas ni överlevde! :P
 
 
Elektro. :)
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0